Wednesday, April 12, 2017

Några 19:e man minns genom åren

Alltså, ölintag, måltider, fika eller liknande i golfrestauranger jag kan dra mig till minnes och som känns pratvärda.
  • Visby GK, förra sommaren. Efter min premiärrunda i perfekt väder och med riktigt bra spel. Inte undra på att man var uppåt. Pytt och ett par stora starka. hustrun skjutsade till och från banan. Helt ostörd utsikt ner mot vattnet, solen stod så att det var en solgata in mot klubben, och ute på en brygga satt en man och läste, synlig bara som en silhuett. Karlsöarna borta i väster. Där mådde man gott!
  • Ombergs GK, 2009. Ett arrangemang som kallades Speakers Corner Open med ett gäng från forumet på golf.se, som arrangerades årligen. Under middagen, där man både åt och drack meddelades det plötsligt "Nu är det grosspott". Ett helt middagssällskap får springa efter varsin klubba och sen var det väldigt muntert svingande. Nu preskriberat...
  • Trelleborgs GK, 1986. Jag och en polare som åkte ner på en golftripp i skåne. Lite låga efter en runda på Trelleborg, Vi hae bokat Falsterbo, men då blev det åska hagel och drivis tidigt på vår starttid. Kom ut på Trelleborg senare då vädret lugnade sig. En sådär runda. Men sen satt vi i alla fall och tog varsin öl. Till saken hörde att "NP Möller" var en TV-serie som gick dåförtiden, i Malmömiljö. Där sa huvudrollsinnehavaren ibland till sin hund "Jao du, Kaalle, nöu geu vei nei ti Skiugan å tao oss en kop kaafe". Vi hade kört rätt hårt med det där "Jao du Kaalle", och precis då vi tagit varsin klunk öl hör vi från något bord bredvid "Jao du Kaalle", med betydligt mer autentiskt uttal än vårat. Vi garvade så att det sprutade öl genom näsorna...
  • Halmstads GK, 2004. Det var första gången jag spelade en riktig prestigebana i södra Sverige. Hade spelat en tävling på Holms GK dagen innan. Sedan var det tre av oss som tog en runda på Fina Klubbens bana, den berömda norra. Riktigt bra spel och sen en trevlig pyttlunch ute på terrassen. Efter ett tag började mina bordsgrannar dra sig till minnes det ena och det andra slaget, och jag lyckades inte dölja en av mina uppenbara svagheter: Efter en golfrunda kommer jag knappt ihåg ett slag. De såg mig nog som mindre vetande efteråt... 

No comments: