Friday, June 15, 2007

Ganska bra spel.

Rundor på Kåbo. En varje helgmorgon, några hål den dag jag jobbar hemma, så långt jag hinner.

Juni är lynnig i år. Hett i början, underbara kvällar. Men sen kom det en knäpp med riktigt kallt och regnigt. Det har varit en mix av regn och sol som har gjort grönskan frodig. Underbart att ta sig till banan nu. Det blir många stopp på vägen, för någon vecka sen vid liljekonvaljerna, nu mer för att njuta av solljusets spel genom löven i skogen. Stå så att solen skuggas av en stam, titta i motljuset, se små insekter svärma, och solen som gnistrar i det gröna. Visst, en vinterdag kan vara vacker, men... Nya Zeeland är kanske nåt liknande i December?

Golfen går bra. Kom på två saker, som kan låta löjliga men som får mig att svinga mer korrekt. Dels rotera magen först i nedsvingen. Sen verkligen ha tanken att inga antagonistmuskler skall hämma vänsteraxeln, att den skall få full fart av magvridningen.

Det funkar, har funkat 4-5 rundor nu. Lägg till att närspelet går bra.

Förra helgen - Hade en kul runda förra helgen med 6 par och 3 dubblar. Och bara en av dubblarna var mitt fel... En runda på 7 över med en annan pappa i området. Han hade det svårt, men jag kunde se ett par små saker i hans sving så pass att han tog sig runt.

En kul liten 7-hålare i onsdags, bra bollträff om än allt till höger, kolla siktet! Blåste rejält, men var "solid". Härligast var då jag kom ikapp två välekiperade ynglingar i 20-årsåldern. Spelade mig fram till den green där de uppriktigt sagt segade. Då de gick av sa jag "Jag kan göra på två sätt, antingen släpper ni mej eller så hoppar jag över nästa hål". De släppte. Tog bagen på ryggen, pitchade upp till två meter, sänkte med bagen på ryggen, slängde av den på nästa tee, snabb uppeggning och drog upp den till två meter från stickan i sidvind på det knepiga 4:e, 154 m. Rask marsch fram och satte birdieputten. Kändes som ett lyckat släpp och killarna såg impade ut. Ja ja. 2 över efter 6, sen slog jag out på 7:an och det var dags att knalla tillbaka till hemmajobbet...

Idag hade jag en riktigt mysig runda. Folktomt kl.7, precis lagom ljummet, vindstilla, sol. Svingen satt inte riktigt, slicat med driver, och hookat med långa järn. Men de korta var riktigt vassa. Hade, för mig, ovanligt många bra birdieputtar, satte en (på 5:an). Många, många puttar för korta, men ingen treputt. Bra.

Ja, det är bara att njuta. I det vackra vädret, veckan före midsommar. Hade man inte häcken full med ombyggnation av huset skulle det vara riktigt gemytligt nu.

No comments: