Wednesday, March 06, 2019

Första livstecknet efter lång tid...

Ja, ibland blir det luckor i bloggar. Så även i den här. Sedan sommaren har det inte blivit något inlägg i den här lilla ytan för mina betraktelser inom den värld som stavas Golf. En höst och förhoppningsvis nästan allt av en vinter har gått sedan mitt klubbfynd.

I golfvärlden har en del hänt. Nya regler, man kan putta med flaggan i och skall försöka komma ihåg att droppa från knähöjd. Säkert också en del andra regler som man får googla fram innan man sätter tänderna i golfgräset under mer ordnade former.  På tourerna är det mest upphetsande sedan i somras att Tiger vann Tour Championship under höstkanten. Scenerna i rutan där han gick upp mot artonde green var något i stil med ett triumftåg. Någon vann PGA championship, jag minns inte vem. Ingen är direkt världsetta, det är Rose, DJ, Thomas och Koepka som varit där uppe. Svenskarna har i år spelat bedrövligt. Åtminstone herrarna. Peter Hansons sjätteklass i Oman med ett högst beskedligt startfält var årets första topptio. Damerna har spelat lite bättre, det unga gardet med Linnea Ström, Julia Engström och lite flera. Inte alls lika hög golftemperatur på tourerna nu som förra året, då Tiger var på väg tillbaka.

Den egna golfen var väl sådär. Förra sommaren var en föraning om framtida växthussomrar, den varmaste i mannaminne. Spelade en runda med en gammal kompis på Arlanda i 32 graders värme i skuggan. Det varmaste jag spelat i. Det värsta slicandet är borta, Spelade en runda med en gammal kompis på Öland som efter en svår trafikolycka gjorde sin första runda på säker femton år. Episkt. Men där slog jag inte urkass i alla fall. Men väldigt, väldigt kort. Det grundläggande svingproblemet, som nog funnits hela tiotalet är inte under kontroll. Jag har dock, som vanligt så här års, ideer om vad som behöver åtgärdas...

Men nu i veckan slog jag igång Cmore golf för våren i alla fall. Såg en riktigt fin tävling, Honda på PGA National. Med årets schema fick tävlingen ett väldigt mediokert startfält. Men upplösningen var fin. Fowler och Koepka satt i delad ledning i klubbhuset.  Rookien Mitchell rullade dock i en längre putt för seger, en fin tävling som jag spar på min Tivobox till nästa vinter. Brukar göra så. Spar de bästa tävlingarna, för att lysa upp i vintermörkret.

No comments: