Sunday, June 10, 2018

I huvudet på en golfare som tänker för mycket



Ja, här ovan har ni sjätte hålet på Upsalas mellanbana. Tee. Hålet är lite dogleg höger med vatten och grejer framför green. Skuggorna är långa inifrån vänster ser ni och det är morgonsolen. Är alltid först på banan. Har inte ork att stå och vänta på slöfockar och gillar då det är svalt. Så jag pallrar mig upp vid sexdraget även helger och bränner av de nio på runt 70 minuter. Hem, duscha och krypa ner i säng med te och mackor och en god bok vid kvartöveråttadraget. Är det söndag lyssnar jag på söndagsintervjun, det var Sjöstedt i morse. Rätt sympatiskt karl. Gick iland med att framstå trovärdig trots att han är borgarunge som tagit vänstersvängen. Men nu tillbaka till golfen, fokus!

Man skall inte slå höger här. Men det gör jag. Och det har varit storyn om min golf de senaste åren. Tråkfadear. Ibland äckliga socketliknande historier. Och det är ju både en bra och en dålig sak. Mest en dålig sak förstås, bollar försvinner, scorer blir det inga och man går där och svär i den vackra sommarmorgonen. Men samtidigt gör det att golfen aldrig blir tråkig. Vad f-n är det som gör att jag kommer utifrån, går man där och tänker. Svingar man riktigt illa går man och mixtrar mellan varje slag. Roterar axlarna? Roterar de för mycket? Kastar jag från toppen? Vad nu det är för nåt, att kasta från toppen. Och funderingarna slutar inte med rondan. Redan då man kör in bilen där hemma måste man ut i trädgården och provsvinga. Och så hittar man nåt. Dra på med fötterna, nåt gammalt svingtips från Svensk Golf 2004, eller nåt man fått sig tilldelat som drill då man sökt panikhjälp hos nån pro då socketarna blivit alltför äckliga.  Vill det sig väl hänger det där med ut på banan, och man kan prestera några bra hål. Kanske en bra runda. Kanske en formtopp på ett par veckor. Men sen... Mwahahaha... kommer högersläppet. Ofta då man är framför nåt vatten eller då man har ett känsligt slag, typ mittemellan klubbor och tar den längre och skall slå lugnare. Och så tänker man:

Oh well, back to the old drawingboard...

No comments: