Monday, July 17, 2017

Golf med Chris från Californien - försöker få lägre bollflykt.

Har haft besök av en amerikansk familj där fadern var en inbiten. Vi var till Upsala Gamla - en riktig 18 hålare på Upsala alltså. I årets intresssanta Juliväder var det omväxlande soligt, mulet och regn. Och rejäl blåst.
Det började hyggligt, men fick en socket på ett kort inspel, sen fick jag kämpa. Alla utslag höga höger, korta. Sen mycket outside in även om det rättade till sig någorlunda efter första nio. Närspelet räddade mej, jag puttade bra. Chris, som är stor slog som en häst sparkade och fick till en fin runda. Vi fick sällskap med en kille som också är medlem och som var trumppratsugen på 19:e.  Dialogen blev den förväntade... 

Dagen efter en morgonrunda med Chris på mellanbanan. Jag spelade bättre, och kunde gå under hcp. Men hela tiden fick jag kämpa mot högersläppen och allt blev högt. Dock riktigt bra puttning igen. Jag försökte vara väldigt oaktiv med överkropp och lät underkropp och fötter dra.

Jag beslutade mig för att försöka sänka bollbanan. Gick ut i morse med iden att "flippade handleder" genom impact skulle ge lägre bana. Det gjorde de inte. Gick ändå rätt bra att slå. Kom på slutet på, att stå med sluten stance, fakea vänstersläppen in i skogen. Då fick jag faktiskt ner banan lite. Inte vackert men fungerande. Men att handlederna flippar kontrollerat genom impact känns bra. Försöker också hålla koll på att högeraxeln inte åter framåt


No comments: